Thursday, May 14, 2015

තුන්තරාගමනය


                                            
          

      ලක්දිවට ආලෝකය ගෙන එන සිදුවීම් තුන වන්නේ ”තුන්තරාගමනයයි”. ”තුන්තරාගමනය” නමින් මහාවංශය මෙසේ නම් කොට ඇත්තේ ගෞතම මුනිදු ගේ සිරිලක වැඩම වීමය. තුන් වරක් උන්වහන්සේ සිරිලකට වැඩම වන්නේ සිරිලක තුන් සිංහලයටය. එ කියන්නේ පිහිටි රටට මයා රටට සහ රුහුණු රටටය. මේසේ සිරිලක තුන් බෙදීම ”තුන්තරාගමන”යෙන් සමනය වන්නේය. තුන්ගමනින් ස්ථාන දහසයකට වැඩම කරන තථාගතයාණන් වහන්සේ එ ඔස්සේ ලක්දිව නාගරික සිතියම ද සකසන මාවත තනන්නේය. ”තුන්තරාගමනය” විසින් රාක්‍ෂ, නාග, යක්‍ෂ, දේව, සිංහ ආදී වංශයන් සදහා එක්සත් ජාතික රාජ්‍ය මතවාදයක් හිමි වන්නේය. එමෙන්ම බුදු හිමි වැඩම කල ස්ථාන දහසය මැදි කරගෙන මෙරට නගර ජනපද සහ මං මාවත් වෙළද නගර සහ සංස්කෘතිකාංග බිහි වූවේය. එ අනුව අදත් ලක්දිව නගරයක්  ඇත්නම් පළාතක් ඇත්නම් එ සියඵ ප‍්‍රදේශ බුදුන් වහන්සේ වැඩම කල භූමිය මූල පදනම කොටගෙන පවති. අම්පාර දිඝවාපිය නිසාද ගම්පහ, කොළඹ, කැලණිය නිසා පවතින සැටියටම කිරිවෙහෙර නිසා හම්බන්තොට, මාතර ද ශී‍්‍ර පාදය නිසා රත්නපුර, නුවරඑළිය, කෑගල්ල ද එසේ පවතින්නේය. ලක්දිව සියඵ නගර එකට බැදෙන මාර්ග පද්ධති ද ගෙති බැදී විහිදි යන්නේ ද මේ සොළොස්මස්ථාන මැදින්ය. තවත් අපූරුව වන්නේ ලක්දිව සියඵ ජාතික උත්සවය ලෙස පවතින ප‍්‍රදේශීය සංස්කෘතිකාංග සියල්ල මෙම සොළොස්මස්ථාන මැදින් බිහි වි ඇත්තේය. එමෙන්ම ලංකාවේ රාජ්‍යත්වයද ව්‍යවස්ථාදායකයේ සිට රාජ්‍ය නායකත්වය සදහාද බලපෑ ඇති අති මහත් බලගතු භූමීන්ය.   

                          මේ නිසා ”තුන්තරාගමනය” තුන් සිංහලයට සිදුවන්නේ තුනට බෙදී තිබූ ති‍්‍ර සිංහළය එකට බැද තබමිණි. එවිට ගෞතම තථාගතයාණන් වහන්සේ මෙසේ සිදු කර සිටින හේතුව කුමක්ද? සිරිලක පදනම් බෞද්ධ රාජ්‍ය වන නිසාද. මෙය හීන සිතුවිල්ලක් නොවන බව වැටහෙන්නේ මිහිදු ආගමනය නිසාය. ධර්මාශෝක අධිරාජ්‍යයා තම ධර්ම ප‍්‍රචාරක ලෝක ව්‍යාපෘතිය සදහා සිරිලක තෝරා ගන්නේ සුවිශේෂත්වයේ තබමිණි. එ තම පුත‍්‍රයාද දියණියද සිරිලකට දායාද කරවමිණි. ධර්මාශෝකයන් මෙවන් බලගතු තීරණයක පිවිසෙන්නට හේතුව මොග්ගලිපුත්තතිස්ස මහරහතුන් විසින් බුද්ධ පාරිභෝගික ශුද්ධ භූමියක් සේ සිරිලකට ලබා දී තිබු සුවිශේෂත්ව විය හැකිය. එසේ නම් ලෝක දේශපාලනයහි තීරක දුපතක් වීමට සිරිලකට වරම ලැබන්නේ මෙතැන් සිටය. මේ විශේෂ බුදු කරුණාව සිරිලකට ලැබෙන්නේ අප රටේ භූ සුවිශේෂතාවය නිසාද?. නොවේ නම් ජනතාවගේ විශේෂත්වය නිසාද?. එහෙම නොවේ නම් භූ ජාන සත්ව තුරුලතා ආදි සොබාදහමේ සුවිශේෂ බව නිසාද?. මේ සිතිය යුතු තැන්ය. මනෝරාජික සිහිනයක් ලෙස බැහැර තබා ඇති මේ සියුම් දෑ පසක් කර ගන්නට පෝසත් මනසක් මේ රටේ ඉතිහාසඥයන්ට පහල වන්නේ නම් පරියේෂණ තව දුරටත් රසය දැනෙන මවිත තතු වලින් උතුරා ගලා යනු ඇත.

                   අධ්‍යාත්මික බලය ගැන බැදි දිවි ගෙවන පිරිස් වල වන්දනාවට පත් වන මේ භූමි රටක ජාතික බල ගැන්මට බලපෑ සැටි විමසිය යුතු තැන්ය. වන්දනාවම නිසා පවතින දෑ වන්දනාව නතර වූ තැන නතරව යා යුතුය. නැත ලක්දිව සොළොස්මස්ථාන එසේ වන්නේද නැත. වන්දනාවට නොව බලන්නට මෙහි පිවිසී බි‍්‍රතාන්‍යයන් අතින් මේ භූමි පුරාවිද්‍යාත්මක ලෝක උරුම ලෙස සුරක්‍ෂිත වන්නේ ඒකය. එවිට දැනෙන දේ ජාතික සංසකෘතියට හා ලෝක කලාවට පාඩමක් එක් කළ ස්ථාන බවට මේ ස්ථාන පත්ව ඇති සැටියය. මේ නිසා මෙවන් බලවත් සම්ප‍්‍රදායික රිද්මයක් සදහා පිවිසුම වූ ”තුන්තරාගමනය” කියවා තේරුම් ගත යුතුය. ඉතිහාසය ගැඹුරට සොයන බොහෝ විද්වතුන් පවා  ගැඹුරට නොබැලූ වූ මහාවංශ පරිච්ෙඡ්දය ”තුන්තරාගමනය” යැයි සිතේ. මන්ද එය භක්තිය දනවන ආගමික කථාවක් ලෙස ගැනීමය. සැබවින් එය ආගමික කථාවක් නොව භූගෝලය, දේශපාලනය, කලාව, ඉතිහාසය, ජෝතිර්වේදය, වෙදකම, අධ්‍යාත්මිකවාදය, දර්ශණය හා මානව විද්‍යාව එකට බැද තැබූ කදිම පද ගෙත්තමකි. 

                    
  ”තුන්තරාගමනය” ලක්වාසි යකුන්, නාගයන් හා රාස්සයන් ද දේවයන් ද සමග ලෝකය හා නිවන මැද සිදු වූ බුද්ධ භාෂිත සංවාදයන් වල සරාර්ථයය. මේ සරාර්ථය ගැන කතාබහක් මතු නොවන්නේ කිමදැයි විමසිය යුතුය... මේ බුද්ධ භාෂිත සංවාදයහි ප‍්‍රතිඵල කෙතරම් ගැඹුරට කිද, බැස ඇතැයි සනාථ වී ඇත. එ සරඹු මහ රහතන් වහන්සේ නිසාය. මහියංගන වැසියෙකු වූ සරඹු, මහරහත් බව ලද ප‍්‍රථම සිරිලක් වැසියාය. සිරිලක ජාතික රාජ්‍යහි සම්ප‍්‍රදාය බිහි වන්නටත් පෙර නිවන වටහාගත් ප‍්‍රථමයා වන්නේ කෙසේ ද යන්න සැක බලා ගැනීමට හැකිය. එ ”තුන්තරාගමනය” විමසීමෙන්ය.

                       මෙතරම් දියුණු හා ගැඹුරු සංවාද දිග හැරුනු සමයක් විද්වතුන්ගේ කථා බහින් පවා ඈතක් ඇත්තේ මන්ද? මේ මන්ද විමතියම බුදු හිමි සිරිලකට බැදුනු බැදීම සොයන මාවත අහුරා ඇත. ලොවේ බලගතු අධිරාජ්‍ය අතර අශෝක මෞර්ය අධිරාජ්‍යද ඉංගී‍්‍රසි අධිරාජ්‍ය ද කැපී පෙනේ. සිංහළ භූමිය මේ අධිරාජ්‍ය දෙකම විශේෂත්වයක් ගෙන කල්පනා කර ඇත්තේ එකය. මේ නිසා ”තුන්තරාගමනය” ඔස්සේ අටමස්ථාන සොළොස්මස්ථාන දක්වා විහිදෙන භූ විද්‍යා කථාන්දරයක් ඇත. මේ භූ විද්‍ය කථාව අධ්‍යාත්මික ජාතික ප‍්‍රබෝදයක කථාවකි. එ පමණක් නොව ලොව වැඩිම කාලයක් නොනැසි ඇති එකම නගර සම්ප‍්‍රදායය. ලොවේ නගරවල නම් කාලය අනුව වෙනස්ව ගියේය. එත් පුදුමය ලොවේ නගර දහසයක් ඇත. එ දහසය නම යෙදුන දා පටන් හැදින්වෙන්නේ එ නමින්මය. එහෙම නගර දහසයක් පවත්වා ගෙන ඇත්තේ සිරිලක සිංහළන් පමණය. ”තුන්තරාගමනය” සොළොස්මස්ථාන දක්වා නගර දහසයක් තනා ඇත්තේ ලෝක මට්ටමට යා හැකි බව කීමටය. එත් සිරිලක ඇත්තේ එ සිංහළයන් දැයි හිතා ගැනීමටත් බැරිව සිංහළකම තප්පු ලන්නා වාගේ වංසේ කබල් ගෑමක් වී ඇත්තේය. එම වර්ග හීනමානය නොව වර්ග මායිම මුදා හැර තැබු මුනිදු දුටු ජාතික පුඵල් භාවය ”තුන්තරාගමනය” කියා දී ඇත්තේය. ඒ මානවිය දැක්මය. මානව වංශ කථාවේ දිගු නමක් සිංහළයන්ට ඇත්තේ එතැනටය. මුනිදු කියා දුන් ජාතික පුඵල් භාවය සොයන්නට ”තුන්තරාගමනය” පාදක කියවීමක් කර ගත යුත්තේ එකය.

සුජිත් අක්කරවත්ත

No comments:

Post a Comment